Camper Importeren - Makkelijk of niet?

Camper Importeren, van A tot Z

Het lijkt vaak zoveel goedkoper, een voordelige camper importeren uit het buitenland. Maar deze staat op buitenlands kenteken, je moet de camper keuren bij een RDW keuringsstation en dan moet de camper zelf nog naar Nederland. Hellup!

Geen zorgen, Kampeerwijzer to the rescue!

Nadat jij dit blog hebt gelezen, weet jij of een camper importeren wat voor je is. Ik leg uit wat voor- en nadelen zijn, waar je op moet letten en geef tips waar je terecht kunt voor eventuele vragen die je hebt.

Waarom een camper importeren?

In Nederland zijn op dit moment de prijzen van tweedehands campers erg hoog en is er ook niet veel keus. In een ander EU land zoals Duitsland of Belgie is dit aantal vaak veel hoger en ook tegen een betere prijs, dit kan soms wel duizenden euro’s schelen.

Reken je niet meteen te rijk, want er zijn nog een aantal bijkomende kosten. Zo dient bij de prijzen uit het buitenland nog wel BPM bijgeteld te worden en natuurlijk overige kosten van de camper import.

Camper bij zonsopgang in Griekenland
Camper bij zonsopgang in Griekenland

Overigens geldt ook dat hoe ouder de camper is, hoe minder BPM er betaald hoeft te worden. Maar ook bij jonge campers kan het verschil soms nog steeds duizenden euro’s zijn. Check.

Camper importeren kosten

Kort opgesomd zijn er aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je een camper importeert naar Nederland:

  • Aanschafprijs
  • Aankoopkeuring
  • Transportkosten
  • RDW keuringsstation kosten
  • Kentekenplaten laten maken
  • BPM bedrag
  • BTW (indien van toepassing)
  • Kosten van een externe adviseur of importeur.

Ik zal alle kosten verder in dit artikel uitgebreid behandelen. Als je zelf nog meer informatie hebt die ik nog niet heb opgenomen hier, laat je het me dan weten? Dan kunnen we de volgende bezoeker ook weer helpen.

Aanschafprijs van een tweedehands camper

Er bestaat natuurlijk niet zoiets als een standaard prijs voor een camper. Je hebt zelf je specifieke eisen en er zijn een hoop camper soorten. Wil je bijvoorbeeld een camper kopen in Duitsland, dan zijn de volgende sites superhandig om te bekijken (openen in nieuw venster):

BPM berekenen, hoe doe je dat

Bij een camper importeren doen we een andere bpm berekening dan bij een auto. Bij die laatste is het vaak een combinatie van onder andere de CO2 uitstoot, maar bij een camper reken je met de netto catalogus prijs van het chassis waarop de camper gebouwd is.

Is jouw camper gebouwd op een chassis, dan hou je de netto catalogus prijs aan daarvan. Is jouw camper omgebouwd van een bestelbus of gebaseerd op een bestelbus? Dan hou je die netto catalogus prijs aan.

Dat is best prettig, want de aanschafprijs van een kale bedrijfsbus is een heel stuk goedkoper dan van een luxe camper.

Vintage buscamper op de weg
Vintage buscamper op de weg

Wat is de netto catalogusprijs?

De nettocatalogusprijs is de door de Nederlandse importeur of fabrikant geadviseerde verkoopprijs ex btw op de datum waarop de camper voor het eerst in gebruik is genomen. Over de nettocatalogusprijs kunnen we vervolgens de BPM berekenen. Dit is 37.7% van de nettocatalogusprijs.

Rekenvoorbeeld BPM camper importeren

Om het wat tastbaarder te maken heb ik een rekenvoorbeeld gemaakt, waarbij we een Camper invoeren die op basis van een tweedehands Fiat Ducato is gebouwd:

  • Prijs Camper op duitse website: € 28.000,-
  • Netto catalogusprijs Fiat Ducato exclusief BTW: € 19.950
  • BPM 37.7% van € 19.950 = € 7521,15

Dat is nog een hoop geld denk je wellicht, zijn tweedehands campers dan toch niet zo goedkoop? Maak je geen zorgen. Er zijn nog twee stappen die het interessanter maken.

Soms zijn er wel eens modellen die een speciale aktieprijs hebben gehad, zo kan de in ons voorbeeld gebruikte fiat wel eens nieuw zijn aangeboden voor € 17.000. Als je dit kunt aantonen, mag je de BPM berekening op deze aktieprijs loslaten. Katsjing. De tweede belangrijke is afschrijving van de BPM.

Handige links: BPM-tarief kampeerauto van de belastingdienst.nl

BPM afschrijving camper

Kun je afschrijven op BPM? Jazeker! Anders zou een voor jou ideale camper van 9 jaar oud, het volledige BPM bedrag betalen als een nieuwe camper. Dat kan natuurlijk niet. Er zijn drie methoden:

BPM Afschrijvingstabel camper

De belastingdienst heeft een optie om voor afschrijving met forfaitaire tabel te gaan. Maar dat is voor jezelf niet zo heel interessant omdat het vaste percentages zijn, die niet altijd het meest economisch interessant zijn.

Campers geparkeerd langs de weg met uitzicht op de Noorse bergen
Campers geparkeerd langs de weg met uitzicht op de Noorse bergen

Afschrijving BPM camper met koerslijst

Ook dit is een optie die de belastingdienst aandraagt, op koerslijst. Dit is een zeer interessante optie, omdat je rekent met zogenaamde handelslijsten. Dus je schrijft de BPM af op de handelswaarde. En dan de handelswaarde van de gebruikte bestelauto. Tel uit je winst.

Op basis van een BPM taxatie

Als er geen koerslijst bestaat voor jouw model of als er bijvoorbeeld schade is geweest. Je laat dan een specialist de camper taxeren.

Aankoopkeuring, wat is dit precies?

Heb je een camper gevonden? Dan is een voertuig controle geen gek idee en daar is precies de aankoopkeuring voor. In Nederland is het al verstandig om een keuring te laten uitvoeren als je een tweedehands camper koopt, maar in het Buitenland blijkt dat helemaal verstandig te zijn. Zeker als alles op afstand gaat en je garanties wilt dat alles wel goed is.

Je moet er niet aan denken dat de jouw mogelijk nieuwe camper als gestolen geregistreerd staat toch? Onder gebruikte campers zijn vaak per merk en type een aantal bekende gebreken en een aankoopkeuring helpt enige garantie te geven. Zij controleren de technische staat, maar ook het systeem en carrosserie.

Techniek: Denk hierbij aan de motor, versnellingsbak en wielophanging.
Carrosserie: binnen – en buitenzijde
Systeem: Gas- en vochtmeting. Leidingen, water en afvaltank. Alles wat met de opbouw te maken heeft.

De kosten van een aankoopkeuring voor een camper zijn gemiddeld al snel € 500 tot € 700.

Transportkosten

Zelf rijden naar Nederland

Je kunt natuurlijk ook de duitse camper zelf naar Nederland rijden, maar dan komen er nog wat zaken bij voordat je dit mag doen. De camper staat natuurlijk nog niet op nederlands kenteken en er is nog geen BPM betaald.

Zelf je camper naar Nederland rijden
Zelf je camper naar Nederland rijden (foto: AD)

Er is nogal wat onduidelijkheid over welk kenteken je op de duitse camper moet zetten. Het enige juiste kenteken is het zogenaamde Zollkennzeichen is een duits exportkenteken voor tijdelijke duur. Dit kenteken schaf je aan voor een maximale duur van 14 dagen. Daarnaast moet je ook nog een verzekering afsluiten. Voor het Duitse exportkenteken zelf kun je vrijstelling aanvragen bij de Nederlandse overheid. Let je ook op een geldige buitenlandse apk?

Het handige meteen is dat je als je bij het RDW keuringsstation bent geweest, je nog even kunt rijden met dit kenteken.

Kosten voor een Duits exportkenteken inclusief verzekering, BPM berekening en vrijstelling aanvragen heb ik gezien voor € 299,-

Handige links:

Camper Transport laten uitvoeren

Wil je liever niet zelf rijden en de camper naar Nederland laten transporteren? Dat kan ook, er zijn meerdere bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn.

Hou rekening met ongeveer € 200 tot € 500 aan kosten voor het laten vervoeren van jouw camper.

Camper keuren en de RDW

Leuk, zo’n camper kopen in duitsland, maar dan moeten we ‘m nog laten keuren. Daar zijn een aantal zaken waar ze op controleren. Laten we ze een voor een behandelen.

Legitimatiebewijs

Neem je rijbewijs of paspoort mee.

Eendagskenteken aanvragen

Je hebt een Nederlands kenteken nodig, als je niet gebruik hebt gemaakt van een Duits tijdelijk kenteken. Gelukkig kun je in Nederland een gratis eendagskenteken aanvragen.

RDW afspraak gemaakt?

Voor de camper zelf moet je nog een RDW afspraak maken.

Camper RDW keuring
Camper RDW keuring (foto: Huisopwielen)

Geldige buitenlandse APK

Als jouw nieuwe camper nog een geldige APK heeft, neem die dan zeker ook mee. Van dit buitenlandse APK rapport nemen ze de vervaldatum over. Let erop dat dit niet een nieuw Nederlands APK rapport is, maar alleen een registratie.

Mocht je geen buitenlands APK rapport hebben, dan is er een nieuwe nederlandse APK nodig. Gelukkig kun je in het laatste geval dit ook meteen laten uitvoeren bij het RDW keuringsstation. Dat is overigens niet verplicht, dit kun je ook doen bij de garage van jouw voorkeur.

De RDW keuring kost ongeveer € 100.

Nederlands kenteken

De rdw keurmeester controleert de camper grondig en zodra deze eenmaal goedgekeurd is mag je door naar de volgende stap, een nederlands kenteken regelen.

Hier zijn wel specifieke eisen aan verbonden.

Kosten voor het maken van kentekenplaten varieren, maar ga uit van € 20 tot € 40.

BPM aangifte

De kosten en berekening hebben we bovenaan in dit blog reeds behandeld. Je weet dus hoe je kunt uitrekenen wat je moet betalen. Leuk is het niet, maar het is niet anders.

Nadat de belastingdienst de BPM aangifte goedgekeurd heeft, wordt het kenteken geregistreerd en krijg je het kentekenbewijs opgestuurd.

Belasting op jonge campers

Wil je een camper kopen in duitsland die jonger is dan 6 maanden én minder dan 6.000km op de teller heeft staan? Ariba! Dat gaat je flink wat geld kosten. Je betaalt dan niet alleen de volledige 21% BTW over het aankoopbedrag, maar ook nog eens de volledige BPM zonder te mogen afschrijven. Echt jonge campers zijn niet interessant dus.

Camper laten importeren

Waarom zou je zoveel moeite doen om een camper te importeren zul je je misschien afvragen? Daar zit wellicht ook meteen de hele angel. Waarom zou je dat allemaal zelf doen?

Camper van het Duitse merk Knaus
Camper van het Duitse merk Knaus

Het is ook heel goed mogelijk om het hele proces uit te besteden, dus jij gaat kijken of de bovengenoemde websites of er een mooie camper te vinden is.

Als jij die camper vervolgens gevonden hebt, kun je een bedrijf inschakelen dat precies die camper voor jou gaat importeren. Hoe lekker is dat?

De kosten zijn vaak niet eens veel hoger, en het scheelt nogal wat kopzorgen, maar vooral ook een hoop tijd.

Een typische specialist in Nederland die erg bekend is met een camper importeren uit Duitsland is Camper Deluxe uit Rogat. Zelf geven ze aan dat het voordeel tot wel € 10.000 oploopt.

Een camper kopen in duitsland of belgie, doen of niet?

Met een overspannen nederlandse markt en het enorme aanbod kan een camper in het buitenland kopen in eerste instantie erg interessant lijken.

Met bovenstaande informatie heb ik geprobeerd om alles uit te werken, zodat je begrijpt wat er allemaal bij komt kijken. Ook moet je niet vergeten dat het het grotendeels ook een bepaald gevoel is wat je erbij moet hebben. Voelt het niet fijn of vertrouw je jezelf er niet helemaal mee? Schakel dan een specialist in bij het kopen van een camper.

De grootste kostenpost is namelijk een camper waarvan je niet de historie weet en waarbij je voor verrassingen kan komen te staan. Doe jij echter je onderzoek goed, volg je alle bovenstaande punten, dan kun je duizenden euro’s besparen voor een camper in uitstekende staat staat. Duitse campers zijn wellicht het meest interessant dan. Laat je weten of je het hebt aangedurfd met een camper uit Duitsland?


Vaakgestelde vragen

Wat kost een camper invoeren?

Een camper invoeren kost bij RDW ongeveer 100 euro. Maar vergeet niet alle andere kosten, zoals een adviesrapport, BPM, eventueel BTW en transportkosten.

Hoeveel BPM betalen bij invoer camper?

Je betaalt 37.7% van de netto catalogus prijs van de bestelauto waarop jouw camper is gebouwd, vermeerderd met 237 euro als er een dieselmotor in zit. Heb je een benzine motor? Dan mag je het verminderen met 1283 euro.

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Beste,
    Ik zie een Fiat ducato 2,3l Fiat Multijet 140PS, EURO 6d-Temp,camper van 5-2021 in Duitsland staan met een Nettoprijs van € 48000 en BTW
    € 9100,-. hoe kom ik dan achter de netto catalogusprijs?

    gr, Richard

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *