Het is waarschijnlijk bijna vakantie, anders was je hier niet naar op zoek. Jeej, lekker weg!
Maar dan, die vre-se-lijke route rond Parijs weer. Kan dat nu niet anders? Ik heb het voor je uitgezocht, want dit jaar gaat onze route ook dwars door de franse hoofdstad heen. En er zijn genoeg mogelijkheden om niet vast te staan op de Boulevard Périphérique.
We hebben een toeristische route, de route via de A86 en de Francilienne route om Parijs te vermijden. Lees snel verder om te weten wat de snelste route is en wat de alternatieve routes zijn!
Welke mogelijkheden zijn er
- Via de buitenring, de A86
- De standaard route: “Door Parijs heen” door gebruik te maken van de Périphérique
- De Francilienne
Voordat je verder leest, is dit goed om te weten
In onze ervaring is elke weg giga-gekkenhuis tijdens de zomervakantie. Het is normaal al redelijk druk en sta je bijna altijd wel even in de file, maar tel daar nog een paar miljoen nederlanders bij op en je hebt een recept voor een snelkookpan. We bespreken de 3 bekende routes en waarom je daar wel of niet een voordeel uit kunt halen.
Als jij zelf een andere geweldige sluipweg hebt gevonden, wil je die dan delen met ons? Je mag het in de comments achterlaten, of natuurlijk even mailen. Tof!
Sommige informatie is vanuit eigen ervaringen, andere informatie komt van andere websites, met name forums. Veel mensen delen hun informatie, alleen staat het allemaal vrij verspreid wat het niet makkelijk maakt. Met dit blogartikel wil ik orde in de chaos scheppen.
Afstand gemeten van 3 trajecten op zelfde start- en eindpunt:
Route rond parijs | Afstand in km | Route in Google Maps |
---|---|---|
A86 route | 89km | |
Périphérique route | 84,4km | |
Francilienne route | 123km |
Je zou dus kunnen stellen dat de Francilienne route zo’n 40km langer is dan de gewraakte Périphérique route.
En al dat vrachtverkeer dan?
Zondag rijden er geen vrachtwagens. Je hebt dan geen last van vrachtverkeer.
Beste tijden om te rijden rondom Parijs
Hieronder volgen de tijden dat je het beste juist wél in de buurt kunt zijn van Parijs, je hebt dan de minste kans op files.
maandag t/m vrijdag – 10:00-12:00, 14:00-16:00, 21:00-06:00
zondag – rustiger door weekend.
Ga niet op zaterdag rijden, want dan gaan de parijzenaars zelf ook op stap.
Handige informatie voor als je bijna in de buurt bent van Parijs
Een goed overzicht welke route nu echt druk is: Sytadin.fr
Overzicht alle afslagen rondom Parijs via foto’s van France Auto Routes: Zone IDF
De ring rond Parijs vermijden via de A86
Over het algemeen hoor ik hier wel positieve verhalen over. Het is ook denk ik de eenvoudigste route. Niet de gekte van de Périphérique, en ook niet het grote omrijden zoals de Francilienne. Een handig stappenplan als je even moet afwijken van de navigatie:
- Volg vóór Parijs al de borden BORDEAUX – NANTES (A3)
- Opletten na 6 km, als je het vliegveld Charles de Gaulle voorbij rijdt kun je deze A3 afslag nemen.
- Let op de borden en neem dan de A86 richting BORDEAUX-NANTES-LYON.
- Bij de A4 neem je even richting Parijs en dan weer door op de A86.
- Verderop de A10 blijven volgen richting ORLÉANS.
Voordelen door gebruik te maken van de A86
- Hogere maximum snelheid van 90 km/h (tov 70 km/h voor Périphérique)
- Makkelijk aangegeven
Nadelen voor het gebruik van de A86
- Veel vrachtverkeer
- Blijft druk, ook in de spits dus
- De tunnel is verboden voor caravans: Lees dit artikel
Handig: Directe Google Maps link: https://goo.gl/BE5m3A en een tweede route
Handig: Route met foto’s van alle afslagen: Route A86
Ik wil door Parijs heen. Périphérique, je t’aime!
Dat is natuurlijk ook prima. Jouw keuze. Je gaat dus gebruik maken van de Périphérique. Oh my.
Dat is de ringweg rond het centrum van Parijs. Deze rondweg is er al even en dat kun je goed zien ook. Wist je dat deze weg nu 35km lang is? En de aanleg begon al in 1958.
Deze weg is dus oud. En hoe je dat merkt? Er zijn bijvoorbeeld geen vluchtstroken en de op- en afritten zijn echt kort. Wist je dat de op- en afritten de namen van de oude stadspoorten hebben? Leuk toch.
Kwestie van deze ring volgen en ziet nog wat van Parijs. Neem je tijd en wees er ook van verzekerd dat je hoe dan ook kilometers lang in de file staat. Er zal veel doorgaand verkeer aanwezig zijn op deze route door alle vakantiegangers.
Hoe zorg ik dat ik via de Périphérique door Parijs heen rij?
De navigatie wil deze zelf nog wel eens voorstellen, dus grote kans als jij niets doet, je al via deze route gaat rijden.
Directe links naar Google Maps
Directe links naar Google Maps: Bekijk de route in Google Maps
Périphérique intérieur
De Périphérique intérieur is, heel simpel: als je vanuit Nederland komt rij je eigenlijk altijd wel rechtsom Parijs heen. Ook wel oostwaards genoemd.
Wat is de Périphérique extérieur
De Périphérique extérieur is als volgt: Ga je over het westen, dus linksom Parijs heen, dan spreken we van de Périphérique extérieur.
Maximum snelheid en voorrang
De maximumsnelheid is 70km/h en al het invoegende verkeer heeft voorrang. Zelfs als je met de camper reist gaat dit voor je gevoel traag. Ook zul je zien dat de auto’s op de linkerbaan echt best ver naar links rijden op de baan. Waarom is dat zul je denken? Om zo alle scooters en motoren de ruimte te geven lekker door te rijden. Het niet doen wordt niet gewaardeerd. Kies je baan dus met veel wijsheid.
Vignette Crit’ Air
Goed, jij wilde door Parijs heen weet je nog? Hou er dan rekening mee dat -met extreme drukte, of veel vervuiling- er bepaald kan worden dat een vignet verplicht is. Je kunt ‘m -sterker nog, je moet ‘m zelfs hier bestellen: https://certificat-air.gouv.fr/
Je kan ‘m met creditcard of paypal betalen en over het algemeen is het vignet binnen 10 dagen in bezit. Let er even op als je begint met aanvragen dat je je kentekenbewijs bij de hand hebt, want ze vragen om een aantal gegevens zoals het kenteken, datum van registratie en merk.
Met dit vignet kun je voortaan alle franse grote steden in.
Oh ja: Ook als je volledig elektrisch rijd, wat wij doen met onze personenauto, dan heb je nog steeds dit vignet nodig.
Voordelen Périphérique
- Kortste route
- Je ziet wat van de stad, daar heb je dan ook alle tijd voor 🙂
Nadelen Périphérique
- Als je vast staat, sta je ook echt vast
- Waarschijnlijk drukste van de alle drie de routes
- Maximaal 70 km/h
Via de Francilienne A104/N104
En ja, dan is er ook nog de Francilienne route. Deze is maar liefst 40km langer, en is dat het waard dan is de vraag?
De meningen zijn verdeeld, waarbij de één zweert dat dit echt wel sneller is, zijn er ook tegenhangers. Ook hier geldt weer; zorg dat je hier rijdt buiten alle drukke tijden om, zie boven.
- Buig vlak na de tunnel van vliegveld Charles de Gaulle af richting Marne-la-Vallée
- Neem daar de A104 tot aan de A4 Parijs/Reims
- Ga richting Parijs en vervolgens
- De N104 richting Bordeaux
Dan is er nog het verhaal over ‘een superring’ rond Parijs, de zg ‘grand contournement. In feite worden de bestaande snelwegen aan elkaar gekoppeld, maar de plannen zitten in de koelkast.
Voordelen van de Francilienne route
- Rustiger rijden
- Mogelijk sneller uiteindelijk door minder file
Nadelen van de route Francilienne
- Langere route, 40km langer dan de Périphérique
Handig: Directe Google Maps link: https://goo.gl/6Mygp4 en een tweede route.
Handig: De route met foto’s uitgelegd van alle afslagen: Route A104
Overige downloads die je reis mogelijk makkelijker maken
– Oude scan van een totaal overzicht van alle routes om uit te printen: download bestand
Vaakgestelde vragen
Wat is de beste route langs Parijs?
De beste routes langs Parijs -als je de peripherique wilt omzeilen- zijn de A86 route en de Francilienne A104/N104 route.
Hoe ontwijk ik Parijs?
Je ontwijkt Parijs door vóór Parijs al de borden BORDEAUX – NANTES (A3) te volgen. Opletten na 6 km, als je het vliegveld Charles de Gaulle voorbij rijdt kun je deze A3 afslag nemen. Let op de borden en neem dan de A86 richting BORDEAUX-NANTES-LYON. Klaar!
Hallo Hans,
Wij gaan al een jaar of 12/13 een keer (of twee) heen en weer naar Spanje via Parijs.
Alles al geprobeerd, maar zowel de binnenring als de A86 Oost blijken een loterij. Soms een half uur , maar meestal een drama….
Heb een paar keer de duplex tunnel (A86 west) kunnen gebruiken.
Dat werkt perfect , kost (afhankelijk van de dag/tijd) een paar tot 10 Euro tol, maar helaas 2 m max. hoogte.
Geen problemen met file ,dus. Maar ook niet geschikt voor caravans etc.
We reizen nu al een paar jaar met de dakkoffer on top en ik krijg geen toestemming van mijn ‘cheffin’ meer om die hoogte restrictie uit te proberen .
Kom makkelijk onder de ‘auto’ tolpoorten door met de dakkoffer, maar ja, daar staat 220 of 230 max op.
Het alternatief dat eigenlijk altijd goed gaat (maar zeker ook een 80/90 km langer is!!) , is vanaf arras/ amiens/ rouen /le mans ( dus westelijk van Parijs). Is dus duidelijk langer ( en ik denk ook wat duurder qua tol?) maar rijdt altijd zonder ook maar 1 probleem.
Ik heb mijn ega, na afgelopen september wee 2 uur verloren te hebben via de A86 Oost ( ik dacht dat het na corona wel zou moeten kunnen), plechtig moeten beloven die route voortaan altijd te nemen.
Mijn enige uitweg daarvan is veel minder meenemen en zonder dakkoffer de duplex A86 west!! Helaas!!
Mvg, freek
Dank voor je feedback Freek!
dag Freek. Waar neem je die dan juist? Welke richten kiezen we boven parijs? alvast bedankt
Die duplex is ook niet alles. Gister via de duplex in 2 uur Parijs voorbijgereden. Da’s een uur langer dan gepland.
Om je routeplanner toch richting A86 richting Lyon – Bordeaux te duwen, kan je als tussenstop volgende doen. ( Google Maps).
Halverwege de A86 heb je een tankstation in Créteil.
Dat noemt: Total Relay Marechal Foch.
Tik dit zo in in het zoekvenster. Voila, je GPS volgt nu de A86 tot je op de autostrade richting Lyon of Bordeaux bent.
Ter info nog:
GPS:48780041,2440865
Hoi Herbert,
Dank voor je tips, altijd fijn!
Hans
Ga je met een camper of caravan richting Dordogne of midden Frankrijk dan is de route Brussel, Charleroi, Reims, Troyens, Sens en Orleans een heerlijke rustige route. Wel zo’n 100km langer maar in tijd bijna gelijk.